Hoe lees ik de Google Analytics statistieken



Binnen het online magazine systeem worden bezoeken gemeten met behulp van Google analytics. Dit veelgebruikte meetsysteem is een gratis online pakket welke breed ingaat op het bezoek van uw website, of in dit geval magazine.

In dit document een korte uitleg hoe de gegevens van het online magazine bekeken moeten worden met daarbij een aantal voorbeelden uit Analytics.

Om deze gegevens dient u in het bezit te zijn van een Google Analytics account. Dit account bestaat uit een e-mail adres en gebruikersnaam. U kunt vervolgens op www.google.nl/analytics inloggen voor meer informatie.

Deze korte handleiding bestaat uit twee onderdelen naast de overige uitgebreide opties binnen Google Analytics :

1. Meten van bezoeken op verschillende pagina’s
2. Meten van acties en handelingen binnenin de pagina’s

Meten van paginabezoeken
Een bezoeker wat het magazine bekijkt klikt net zoals een website-bezoeker per pagina door het magazine heen. Elke keer als een pagina wordt omgeslagen zien wij dit als een pagina bezoek. Dit bezoek wordt samen met extra informatie doorgegeven aan Google waarna dit is terug te bekijken in de resultaten.

Een van de belangrijkste onderdelen zijn de bezoekers, hierbij kan er informatie worden verkregen van het unieke bezoek, waar ze vandaan komen en wat voor browsers ze gebruiken. In de korte handleiding gaan we hier niet op in, dit onderdeel gaat puur over de pagina’s welke ze bezoeken en de onderdelen/buttons die ze aanklikken.

Het bezoek per pagina is onder te verdelen in twee verschillende categorien :

  1. Content > Top content
    Deze module geeft de pagina’s weer op basis van de URL. Bovenin de URL balk zijn bij het bezoeken van het magazine de verschillende URL’s zichtbaar. U ziet ook dat deze URL’s constant veranderen. Op basis van deze URL’s ziet u de resultaten in Google. Elke pagina heeft een unieke URL welke bestaat uit twee onderdelen :

    /issue=330&page=660441

    - De issue is hierbij het unieke nummer van de editie van het magazine, deze is ook terug te zien in het magazineoverzicht in de editor.

    - Page is het unieke nummer van de pagina, ook te vinden in het openen venster van de magazine editor.

    Binnen de Google module is het nu mogelijk filters toe te passen op basis van de URL’s. Zo kunnen van een bepaalde editie of issue alle populaire pagina’s worden geselecteerd met daarbij het aantal bezoekers per pagina. Dit is vooral belangrijk bij meerdere edities aangezien Google alles binnen 1 lijst weergeeft en niet kijkt per editie, dit dient u dus zelf in te stellen.
  2. Content > Content by title
    De tweede optie is het overzicht per ‘leesbare titel’. Deze titel bestaat uit een combinatie van de naam van het magazine en de titel van de pagina. Ook deze twee verschillende waarden ziet u tijdens het bladeren veranderen in de titelbalk van uw browser. Deze pagina geeft in verhouding met de URL module direct inzicht om welke pagina het gaat. Ook hier kunt u sorteren op bijvoorbeeld magazine naam, uitgaande dat de naamgeving van een magazine of pagina nooit meer is veranderd. De ID’s bij de vorige module zijn uniek en kunnen niet veranderen en zijn dus betrouwbaarder.

    Nu u de selectie heeft gemaakt kunt u het aantal bezoekers, samen met de overige uitgebreide opties per pagina terugzien.


Meten van gebruikersinteractie in de pagina
Naast het meten van het aantal pagina’s welke worden bezocht is het ook belangrijk om te weten wat een bezoeker nu precies op een pagina doet. Elke klik binnen het magazine of in het boven en onder menu worden gemeten en doorgegeven.

Deze kliks zijn terug te vinden onder de Analytics module ‘Event Tracking’ – Categories. Hierin is een verdeling gemaakt uit:

Hierboven een overzicht van de verschillende categorien. Elke categorie heeft vervolgens weer een actie. Dit is afhankelijk per categorie.

Uitleg van de elementen
Binnen het categorie overzicht kunt u de volgende soorten methoden tegenkomen.

  • LINK_ELEMENT
    Registreert de uitgaande clicks naar http links
  • ELEMENT
    Klik op een button, foto of ander element binnen het magazine (bijvoorbeeld openen van een nieuwe groep of laag)
  • VIDEO / AUDIO
    Starten van video bestanden
  • LINK_EXTERNAL
    Uitgaande http links naar andere websites
  • TOP_MENU
    Meet de kliks op de verschillende buttons in het boven menu
  • BOTTOM
    Meet de kliks in het navigatie menu onderin beeld
  • TELL_A_FRIEND
    Acties onder de tell-a-friend pop-up
  • REGISTER
    Acties in het register pop-up
  • SHARE
    Methode met de verschillende soorten acties in de social share functie

Detail van de acties binnen een categorie
Bovenstaande voorbeeld geeft twee resultaten weer van externe links waar op beide 1 keer is geklikt. Dezelfde methode kan voor elke categorie binnen de event worden uitgevoerd. Uiteindelijk is het mogelijk deze resultaten te filteren mee de meegestuurde extra waarden.

In bovenstaande voorbeeld worden het aantal cliks op een element gemeten. Zo kan er aan de hand van filters worden bepaald wat een populaire button binnen een magazine was. De naamgeving van de buttons zit als volgt in elkaar.

Waarde zichtbaar in Analytics
|470|658688|18|Shape:Shape-18

Vertaling vanuit magazine
|<BOEK ID>|<PAGINA ID>|<ELEMENT ID>|<ELEMENTNAAM>

In de editor ziet dit er als volgt uit, het is dus verstandig om belangrijke elementen als buttons duidelijke namen te geven zodat ze later kunnen worden tergevonden/gefilterd in Analytics.
Bovenstaande voorbeeld geldt voor alle elementen binnen het systeem. Deze bestaat altijd uit een ID van het magazine, ID van de pagina en de naam, url of link van een object. Op deze manier kunt u gebaseerd op het type magazine de belangrijkste informatie terugvinden.

Navigatie
Buttons in de bovenste of onderste navigatie welke buiten het magazine vallen worden eveneens gemeten. Hierbij wordt voor het onderste menu gekeken naar de postitie van de pagina. En voor het bovenste menu naar de naamgeving van het menu-item.


Twee voorbeelden van event tracking van het onderste en bovenste menu.

Meten van Sociale media integratie
Naast het bovenste menu, onderste menu en de inhoud van het magazine zijn er ook opties als registreer, tell-a-friend en social media aanwezig. Ook deze methoden worden gemeten met elk hun eigen acties.

Alle verschillende soorten methoden binnen het magazine zijn dus op dezelfde manier terug te zien en te herleiden.